Město Podivín, Masarykovo náměstí 20, 691 45 Podivín
Tel: 519 344 203
web: www.podivin.cz ; podatelna@podivin.cz
Geografické souřadnice katastru: 48°49′32″ s. š., 16°50′54″ v. d.
Střed města Podivín s výškopisem: 48° 49' 32'' Sš 16° 50' 54" Vd
Nadmořská výška: 165 m n. m.
Výškový systém výškopisných údajů : Balt po vyrovnání (Balt p.v.).
Rozloha katastrálního území je 1 775 ha
Počet obyvatel města je 3 011 , z toho:
Město Podivín
Podivín je město nacházející se v Jihomoravském kraji v okrese Břeclav, ORP Břeclav. Leží 8 km severně od Břeclavi na levém břehu řeky Dyje, která protéká západním okrajem katastru a do které se vlévá od severu tekoucí říčka Trkmanka. V katastru pramení a středem protéká i Ladenská strouha. Katastrální výměra obce činí 17,75 km2. Největší katastrální výměru obce zaujímá orná půda. Okolí města ani samotný intravilán není výrazněji členěn, což potvrzuje malá svažitost terénu, ovšem patrný je jeho starobylý ostrovní ráz (původně obehnaný Dyjí) s vyvýšeným centrem.
Jméno Podivín původně označovalo hrad (dnes neznámé polohy) na ostrově v řece Dyji a bylo ve 13. století přeneseno na nově založené město. Je odvozeno od osobního jména Podiva. Území Podivína bylo pro strategicky výhodnou polohu osídleno již od pravěku. Kosmova kronika česká zmiňuje Podivu, zakladatele podivínského hradu. Již někdy během 13. století byl Podivín povýšen na město, což z něj činí nejstarší město v okrese Břeclav. Od 20. let 16. století se zde usazovali habáni, kteří tu žili až do svého vyhnání ze země roku 1622. Židé v Podivíně žili ve dvou čtvrtích (Horní a Dolní), přičemž po Dolní židovské čtvrti je dosud zachován křivolaký uliční rastr jihozápadně od náměstí.
Podivín se nikdy nevyvinul ve větší středisko, vždy byl ve stínu Hustopečí, Mikulova nebo později Břeclavi. Roku 1839 se nicméně jako jedno z prvních měst v českých zemích dočkal železnice, když kolem něj byla vedena odbočka Severní dráhy císaře Ferdinanda z Břeclavi do Brna.
Roku 1950 zde došlo k jedné z nejtragičtějších železničních nehod v českých dějinách, když rychlík vinou signalisty srazil autobus na přejezdu.
Nadmořská výška obce se pohybuje v rozmezí 165 - 172 m n. m. průměrné + 9,3 °C a průměrný roční srážkový úhrn činí 495 mm.
Město není rozděleno do místních částí. Počet obyvatel městou je 3011. Město zřízuje Jednotku sboru dobrovolných hasičů.
Zásobování vodou a energiemi:
S í ť N N 0 , 4 k V
Bude provedeno rozšíření sítě NN do lokalit nové zástavby. V zástavbě v Podivíně, bude síť NN budována zemními kabely, případně koncepčně naváže na stávající stav (tedy el. dráty po sloupech).
V e ř e j n é o s v ě t l e n í
Veřejné osvětlení bude prováděno v návaznosti na navrhovanou distribuční síť NN. V částech, kde bude prováděna kabelová rozvodná síť NN bude použito samostatných osvětlovacích stožárů, v případě venkovní sítě bude využito těchto podpěr i pro osazení svítidel veřejného osvětlení. Ovládání naváže na stávající stav.
KANALIZACE - město Podivín má stávající gravitační kanalizační síť převážně jednotnou. Kanalizační síť je napojena na čistírnu odpadních vod. Ochranné pásmo ČOV je 150 m. Závod Fruta a.s. Podivín má vlastní čistírnu odpadních vod. Vyčištěná voda z obou ČOV je odvedena do Ladenské strouhy. V plochém území bude třeba splaškové vody přečerpávat. Dešťovou kanalizací se budou odvádět vody pouze z uličních prostor a do ulice spádující střechy domů. Dešťové vody z RD budou zachytávány v nádržích se zpětným využitím nebo vsakovány.
V celém řešeném území je nutno v maximální míře zachovat a vrátit území přirozené odtokové charakteristiky, v maximální míře zachytávat dešťové vody v území (vsakování, retence, dešťové nádrže se zpětným využitím).
Město Podivín má vybudovanou gravitační kanalizační síť převážně jednotnou, s čistírnou odpadních vod, která byla nově rekonstruovaná. Hlavním recipientem pro město je Ladenská strouha. Na stokové síti je 5 odlehčovacích komor, 1 shybka, 1 areálová čerpací stanice (Pekárna). Shybka převádí odpadní vody ze zástavby na pravém břehu Ladenské strouhy na levý břeh do ČOV. Celková délka stokové sítě města je 14,7 km, z toho je 0,12 km splaškových a 0,25 km dešťových. Použitým materiálem kanalizace je beton, plast, kamenina.
Čistírna odpadních vod je mechanicko-biologická s třetím stupněm čištění. Ochranné pásmo ČOV je 150 m. Závod Fruta a.s. Hame a.s. má vlastní čistírnu odpadních vod s odpadem do Ladenské strouhy. První stoky byly postaveny v roce 1932 až 1934 (Sokolská, Palackého, Pod branou), od roku 1960 do roku 1969 (Fučíkova, Bratislavská), v roce 1970 hlavní sběrač A (1.máje, B.Němcové, Úlehlova). Kanalizace byla postupně dobudována až do roku 1998, kdy byly
odkanalizovány jedny z posledních uliček (Habánov, Dolní Valy, Horní Valy). V minulých letech byly prováděny rekonstrukce kanalizace v ulicích Palackého, Sokolská, Revoluční a Husova.
V dubnu 2004 byl zpracován firmou AQUQPROCON s.r.o. Praha Generel Podivín - Břeclavsko – rekonstrukce vodohospodářské infrastruktury v povodí řeky Dyje. Jsou navrženy rekonstrukce odlehčovacích komor, shybky, spojné šachty a část kanalizace v ulici Bratislavská.